texty

rozhovor s bruno decharmem

Barbara Šafářová a Terezie Zemánková (leden 2006) Které dílo jste získal jako první? Můj první obraz nebyl dílem art brut. Byla to malba Michela Macreaua „INRI“. (obr. 1) Krásný obraz, který mám doposud. Pak jsem se zajímal o umění, které někteří nazývají „jedinečným uměním“. Například mám díla Gastona Chaissaca, Philippa Dereuxe a mnoha dalších. K Vašemu setkání s art brut došlo tedy později? V umění mě vždy zajímalo to, co člověkem otřese, co ho destabilizuje, co se vymyká normě a našemu chápání. Mám rád konfrontaci se záhadným a nesdělitelným, se vším, co probouzí naše smysly a ignoruje náš intelekt nebo ho přivádí do nejistoty. V raném mládí jsem navštívil několik výstav art brut… a zhlédl jsem je jen letmo. Nebyla to láska na...

vincent gille - terra incognita

Co je to? Ve většině případů je to jasně identifikovatelné: zvířata, obličeje, ruce, vlasy. Mnoho barev a slova, jež se někdy prolínají s kresbou. Slova a obrazy. S rozluštěním bychom tedy neměli mít žádné potíže a přesto k němu máme daleko. Uniká nám. Myslíme si, že víme, že rozumíme, a zatím nechápeme, nevíme, a to, co cítíme, je někdy radostné (to ale jen zřídka), někdy velmi znepokojivé. A není tomu tak proto, že kresba se zdá dětinská nebo neumělá, chcete-li, ani proto, že obličeje se opakují, že těla se rozpadají; je to ten šepot, jsou to ty výkřiky, jež slyšíme, je to ona zběsilá noc, která vás bere do náruče. Podlaha pod našimi kroky náhle podkluzuje, stěny muzea promlouvají. Od kresby ke kresbě se obzor potácí – netušili jsme,...

manuel anceau - art brut: roztavené zrcadlo, horký vosk

„Tragédií je, že společnost, k níž patřit je nám stále menší ctí, nadále obviňuje člověka z nenapravitelného zločinu: že prošel za zrcadlo.“ André Breton: Pocta Antoninu Artaudovi (1946) Návštěvníci výstavy art brut, kteří přicházejí s lehkou myslí a úsměvem na rtech, nevědí, že jsou na omylu. Nemělo by se přicházet spíše těžkým krokem, se shrbenými rameny, krvavýma očima a rozježenými vlasy? Našlapovat jako mezi vejci. Nespěchat. Číst popisku s hlavou poněkud skloněnou. Jistě, to jméno vám neříká nic nebo skoro nic; „Aloïse“, „Adolfa Wölfliho“, „Augustina Lesage“ přesto nelze přehlédnout. Nejsou to však jména, která by se měla hlasitě vykřikovat na veřejnosti. Nelze je vykřiknout tak jako „Van Gogh!“ „Picasso!“ Opravdu ne. Právě u...

jean-louis lanoux - když význam kolísá...

Art brut a symbolické ready-made Vše začíná Golgotou. INRI: obrazem Michela Macréaua. Podle rozhovoru Bruna Decharma pro tento katalog stál právě tento obraz u zrodu jeho sbírky. Golgota je řecké slovo pocházející z aramejského gulgota, což znamená: lebka. Na kvaši Anselma Boix-Vives(obr.1)namalovaném na rubu faktury, vidíme tuto lebku a bouři myšlenek, jež se pod ní rozpoutává, zvětšenou, v podobě měkké horniny obklopující drahokam tváře; plnou hemžících se očí v grafitových kresbách Edmunda Monsiela (obr.2). Prostoupenou myšlenkami v seizmických vlnách, které splývají s hltavým chrupem, v díle Philippa Schöpkeho. Nacházíme ji proděravělou, vystavěnou kolem konstitutivní prázdnoty na kvaších Carla Zinelliho, obtížně zrozenou z...

Copyright © 2022 Artbrut.cz | design Olga Ludvíková & osCommerce implementation by PureHTML